22 11 2009 4 uur

Vandaag de remleidingen naar de wielen gemaakt. Bij de wielas maakt de leiding een mooie looping, zodat de leiding mooi flexibel naar de remklauw toe loopt en de remklauw vrij kan bewegen.

23 11 2009 2 uur

Doordat de wielen er nu onder zitten en de romp dus wat hoger is geworden, is het zaak om toch alles bereikbaar te houden. Deze steiger doet hierbij prima dienst. Ook een remleiding van de pedalen naar het reservoir opnieuw gemaakt die ik bij nader inzien toch een beetje te kort vond. Nu is het nog goed bereikbaar...

24 11 2009 3 uur

Ilse is aan de canopy fairing begonnen. Strookjes glasvezel worden over de naad gelegd, en daarna moet de overgang van het aluminium naar het plexiglas met een vulmiddel vloeiend gemaakt worden. Ikzelf heb de hoekstrips aan het panel en de bulkhead vastgemaakt. En daar heb ik geen klinknagels maar platenuts voor gebruikt. Dat gedeelte komt in een later stadium vol te zitten met apparatuur en kabels, en een aantal extra plaatsen waar schoeven kunnen worden gebruikt komt dan altijd van pas.

28 en 29 11 2009 5 uur

Soms ben je ook lowtech bezig; de remleidingen en de fuelline moeten vastgezet worden met op maat gemaakte blokken.... gemaakt van purschuim. En nu heb ik dus héél veel blokken! Verder diep adem gehaald en de bedrading van de linkerstick gesoldeerd. Viel eigenlijk best wel mee.

30 11 2009 4 uur

Draadjes die uit de stick komen aangesloten; er is regelmatig discussie over of ze door een geboord gat moeten komen (wat de sterkte negatief zou beïnvloeden) of gewoon uit de onderkant (dan bewegen de draden meer, dus is er meer kans op slijtage). Ik heb vooralsnog voor het laatste gekozen. Niet één van de draadjes is essentieel voor voortzetting van de vlucht, terwijl het zonder stick vrij lastig vliegen is. En de motor staat inmiddels op Schiphol. Zoals altijd geeft het feit dat je een particulier bent met een import-vrijstelling wat problemen, maar over een paar dagen staat er een glanzende motor in de hangaar. Zie verder de motor-pagina!

6 12 2009 6 uur

De afgelopen dagen veel met het electrische ontwerp bezig geweest. Om ook nog wat even met mijn handen te doen alvast de draden voor de headsets gesoldeerd.

7 12 2009 2 uur

Draden voor de headsets naar voren getrokken; via de zijkant, zodat er hopelijk zo min mogelijk kabels in de buurt lopen en er geen storingen hoorbaar zijn. En 's nachts nog een motortakel in elkaar gezet... zie de motorpagina!

27 12 2009 2 uur

NACA ducts, oftewel de luchtinlaat voor de koude lucht, gelijmd en gepopt. En voordat de motor kan worden gehangen, moet de firewall recess geklonken worden. Helaas, want het was een makkelijke extra toegang. Afgekit met hittebestendige kit, zodat vervelende gassen uit de motorruimte buiten de cabine blijven.

28 12 2009 4 uur

Voordat de motorsteun aan de firewall geschroefd wordt, leek het me handig om de scharnieren waarmee de cowling aan de romp wordt vastgemaakt alvast te persen. Ilse is er een aantal uurtje mee zoet geweest. Dit is zo'n punt waarbij Van's er blijkbaar van uit gaat dat bouwers voldoende ervaring hebben om dit geheel zelf op te lossen.... Verder ben ik aan het stoeien geweest met het mechanisme voor de bediening van de throttle wat onderaan de motor moet worden gemonteerd.

29 12 2009 6 uur

De ruimte rond de firewall is beperkt, dus ik heb Ilse maar verder laten bouwen aan de bevestiging van de cowling. Ondertussen de empennage fairing verder op maat geboord; voor de beste pasvorm moest er wel een sleuf gezaagd worden. Als het weer wat warmer wordt zal ik dat weer opvullen met een glasmatje of flox.

30 12 2009 4 uur

De scharnieren zitten nu aan de firewall... het loopt enigszins vooruit op de instructies, maar als de motorsteun eenmaal vastzit hoeven we daar niet meer omheen te bouwen. Verder nog de positie bepaald waar de controls komen te zitten en de draadjes getrokken vanaf de flap postion indicator.

21 1 2009 3 uur

Weer een gat erbij... dit keer voor de throttle kabel. Bovendien de radius van de prop kabel aangepast.

25 1 2010 3 uur

Vandaag gespeeld met de indeling van het panel. Twee Skyviews, SL30, GTX328, Trutrak Digiflight en een VP-50. Eventueel zal het rechter scherm vervangen worden door een Garmin 695. Maar aangezien we beiden vliegen is het prettig als alle functies aan beide kanten bereikbaar zijn. De radio is erg diep, zo'n 11 inch, en zal dus door de tweede bulkhead heen steken. En daar heeft de vergrendeling van de canopy last van. Vandaar de kleine aanpassing. De vergrendeling komt niet door het panel zelf heen, en kan dus alleen ontgrendeld worden als de kap open staat.

26 1 2010 2 uur

Platenuts aangebracht voor de bevestiging van de module van de electronische ontsteking. En helaas... zojuist te horen gekregen dat we de propellor pas eind maart op kunnen gaan halen bij MT. Dat betekent dat het passen van de cowling (oftewel de motorkap) ook nog zolang moet wachten.

Ga verder op de volgende pagina