Augustus 2010

Voorlopig de laatste Oshkosh-bedevaart gedaan .... in ieder geval tijdens de bouw. Eerst een dagje Chicago gedaan en de spits aan den lijve meegemaakt. Bijna net zo chaotisch als Amsterdam.
Ilse heeft veel inspiratie opgedaan om een spannend kleurenschema te ontwerpen door de vele RV's die er waren. Het was ook een heel vruchtbare reis: veel spullen besteld die in het panel gaan komen, en daardoor op zijn minst deze reis terugverdiend. Iedere dag zeiden we tegen elkaar: "Hoeveel gaan we vandaag eens verdienen?" Of klopt er iets niet aan deze redenering? Hoe dan ook, het was zeer geslaagd. Dingen die we besteld/meegenomen hebben: 2 Zulu's, 2x AFS4500 inlcusief autopilot, SL40, GTX328, PS5000ex, VP-X en Faststack Approach pro-hub.
Ook erg leuk was het weerzien met vriend Mike Cencula, die in Ohio een 7A aan het bouwen is. Mike is ingenieur, en dat blijkt uit zijn manier van bouwen. Zeer precies, en hij bedenkt ook veel interessante oplossingen die Van's laat liggen. Toen wij (veel te laat vanwege de overvloedige regenbuien) op Oshkosh aankwamen had hij een verrassing voor ons meegebracht: de ontluchtingen van de fueltanks die onder de fuselage zitten. Standaard een gewone knelkoppeling, maar Mike heeft een gestroomlijnde versie ontwikkeld die vele malen mooier is. En we hebben de afspraak gemaakt dat we mekaars RV gaan vliegen als ze klaar zijn.

9 9 2010

De spullen zijn er, nu nog een mooie indeling maken van het panel.
Voor ik de echte (dikkere, met een gebogen onderrand) plaat laat uitsnijden, maak ik een mockup van een stuk plaat wat ik nog had liggen.
Een aantal overwegingen spelen hier: onder de twee AFS schermen passen geen schakelaars meer. De belangrijkste zullen dus links gaan komen: masterswitch, alternators met zekeringen, misschien avionics, ontstekingen, en brandstofpomp. In het midden onder de avionicsstack moeten nog de schakelaars voor de flaps en de verlichting komen. De autopilot control head kan helemaal rechts komen, alle functies zijn ook via de schermen te bedienen. Ook rechts komen de ELT en de schakelaars voor de stoelen.
Bij de bedrading van Faststack zaten ook de aansluitingen voor de headsets. Had ik helemaal niet meer aan gedacht, maar die zitten bij ons al een paar jaar achter de stoelen. Destijds leek dat een prima lokatie. Alleen had ik dat natuurlijk door moeten geven aan de maker van de kabels. Nu heb ik een topkwaliteit kabel, maar wel te kort. Wat te doen? Nieuwe kabel laten maken? Kabels van de headsets doorknippen en verlengen? Of de aansluitingen toch maar op de standaard plek onder het panel zetten? Ik neig op het moment naar de laatste optie.

En Ilse heeft ook de draad weer opgepakt met het pasmaken van de canopy.

13 9 2010

Tim Haas van Faststack Avionics heeft niet alleen de hub geleverd, maar had ook een zeer aantrekkelijke prijs voor de avionica. Bovendien is het een prettig berdijf om zaken mee te doen.
Helaas bij dit soort spullen wordt er wel een bedieningshandleiding meegeleverd, maar of geen, of een heel karige installatie beschrijving meegeleverd. Eerst dus maar eens kijken hoe groot de uitsnede in het panel moet worden en hoever de sledes naar achteren moeten worden geschroefd op de hoekstrip die de drie apparaten met elkaar verbindt. De breedte van de SL-40 is net iets minder dan die van de andere twee. Tussenin hou ik voor de luchtcirculatie een ruimte van twee frietvorkjes aan....

16-9-2010

Niets gedaan, wel de dozen van AFS in ontvangst genomen en uitgepakt.

18 9 2010 3 uur

Panel layout... Druk bezig geweest met viltstiften, vijlen en knabbelscharen.

19 9 2010 4 uur

Nog meer gaten geboord. Bovendien de doorvoer van de stekker van de Lightspeed module gemaakt en een grotere doorvoer voor de motorsensoren aangebracht.

22 9 2010 3 uur

Aan het test panel gewerkt.

23 9 2010

Spullen, waaronder de schakelaars, gepast in het panel. Begint er goed uit te zien! Daarna twee beugels gemaakt die aan de onderkant het panel met de bulkhead verbinden. De schermen maken namelijk dat de ribben straks grotendeels verwijderd moeten worden.

25 9 2010

Aan het proefpanel gewerkt. Alternatieve ribben gemaakt, waarna de originele ribben weggehaald konden worden.

28 9 2010

De kabel van de propverstelling gemonteerd. Lastig klusje... de kop van de bout is te groot. Oplossing: wat van de kop afslijpen.

29 9 2010

De radiostack (het audiopanel, de radio en de transponder) is behoorlijk diep, en moet door de tweede bulkhead heen. Vandaag het gat bepaald en uitgezaagd.

30 9 2010

Panel voor de eerste keer gepast. De bovenste steunen zijn een tikkie te groot voor de connectoren die achter de efissen uitsteken, dus die moeten nog een beetje verkleind worden. Ook komt de connector voor het audiopanel ongemakkelijk uit, dus daar moeten beide kabels ook door het subpanel heen.

10 10 2010

Na het ophangen van de motor heb ik de 6 AN6 bouten per ongeluk met een te hoge spanning gemonteerd. Was er van uit gegaan dat het AN7 bouten waren. Het had geen prioriteit, maar vanmorgen hebben we ze alle zes vervangen door verse bouten en moeren en op de juiste spanning gezet.
Verder de olietemperatuur probe gemonteerd. Daarna de canopy er weer eens op gezet. De nieuwe linkerbeugel bleek net een fractie te hoog te zitten voor het scharnier, maar aanpassen was simpel.

11 10 2010

Ilse had het lumineuze idee het geplande kleurenschema en lettertype uit te proberen met crepe-papier. Een ding staat wel redelijk vast: rood boven en wit onder. Lettertype naar voren of naar achteren laten hellen?

17 10 2010

Laatste dagen vooral weer kleine klusjes gedaan. De radiostack kan nu met behulp van platenuts aan het subpanel worden geschroefd en Ilse is bezig geweest met de empennage fairing. De constuctie van de poprivet static ports beviel me steeds maar niet, en vorige week heb ik een set laten komen van Safe-Air 1. Mooie static ports en heel gemakkelijke fittingen. Bovendien is de aansluiting van de pitotbuis vanuit de vleugel naar de romp hierdoor veel gemakkelijker.

18 10 2010

Vandaag me eventjes beziggehouden met de plaatsing van de magnetometer. Hij moet uit de buurt blijven van storingsbronnen, zoals de strobelights en de servo van de autopilot. Veel mensen plaatsen 'm voor de tweede bulkhead achter de bagageruimte, maar dan komt hij net binnen de voorgeschreven minimumafstand van 24 inch van de pitchservo. Het plan is nu om een plateau vlak voor de empennage te maken, dan is het geheel bereikbaar wanneer de empennage fairing verwijderd is.

19 10 2010

En zo komt hij te zitten.

23 10 2010

Aansluiting voor de stoelverwarming gemaakt.

25 10 2010

Helemaal off topic, maar allereerst moest er op het atelier van Ilse een raampje vervangen worden waar vandalen een flinke ster in hadden gebeukt. Blijkbaar was de planning niet optimaal, want de glaszetters kwamen na vijf minuten tot de conclusie dat het kraantje wat ze meegebracht hadden niet helemaal paste. Gelukkig zit Mammoet in Breda, en binnen drie kwartier stond dit gevaarte klaar.
Daarna een klus geklaard waar ik lang tegenaan hikte: de vier motorbouten definitief vastgezet. Onder moeren moest een extra revet geplaatst worden omdat de splitpen niet excact in de castlenut zou passen. Eigenlijk viel het erg mee...

31 10 2010

De laatste dagen er weer eens een flinke ruk aan gegeven. We hebben inmiddels vanaf 1 januari een plaatsje gevonden in een hangaar op Seppe, dus de komende tijd gaan we dubbele lasten krijgen. Dat stimuleert natuurlijk weer een beetje extra.
Ilse was weer druk met de lower empennage fairing, terwijl ik een aantal draadjes van de kabelboom van de EFIS op de vele sensoren aan heb gesloten. Vooral de zender van de 'toerenteller' die uit de Slick magneet komt gaf de nodige problemen vanwege de onmogelijke positie. Verder heb ik de draadeinden die de onderste flappen van de baffles tegen de cylinders aanhouden eindelijk vastgezet.

2 11 2010

Alwéér draadjes getrokken! Dit keer op een onmogelijke manier achterin gelegen om de ELT vast te schroeven. Gelukkig had ik de grondplaat daarvan in een veel eerder stadium al gemonteerd. En onder de vloer liggen twee buizen waardoor de kabels relatief eenvoudig helemaal tot aan de main spar kunnen worden geleid.

8 11 2010

De laatste dagen besteed aan de plaatsing van de spoelen van de electronische ontsteking. Aanvankelijk zaten de stekkers daarvan dermate dicht bij de baffles dat ik de aansluiting niet goed kreeg. Uiteindelijk bleek een verlengstuk en een kleine verhoging de oplossing te zijn waardoor het geheel er toch netjes uitziet.
Ilse wil alle randjes rond de klinknagels dusdanig wegwerken, dat er geen storende witte kringen ontstaan mochten we de PHOBO ooit in de was willen zetten.... Ze is dus begonnen met de romp; zal een flinke klus worden.

9 11 2010

CHT probes geinstalleerd. De probe voor cylinder 2 lijkt er nog niet helemaal in te zitten, terwijl het max aandraaimoment wel bereikt is.... vreemd. Nog strakker lijkt me niet de bedoeling, ik wil niet dat het draad beschadigd wordt. De probe zelf ziet er keurig uit. Morgen maar eens wisselen, kijken waar het probleem zit. Verder de draadjes aan de rechterkant gekrompen en gesoldeerd.

11 11 2010

Sensoren aan de linkerkant verder aangesloten.

15 11 2010

Was al een tijdje blijven liggen: de baffle-seals rond de prop zijn nog niet op maat gemaakt. Daarvoor eerst de onder- en bovencowlings weer gemonteerd. Helaas... dit is een tweepersoonsklusje en Ilse werd al na een halfuurtje weggeroepen. Dan maar verder met de plaatsing van de Arinc-module. Deze zorgt voor de communicatie van de autopilot met de efissen.

5 12 2010

De laatste weken is het erg druk met spelen, dus er blijft weinig tijd over om te bouwen. Toen we toch even wat spulletjes moesten wegbrengen kregen we een onaangename verrassing: het dak van de bouwlocatie bleek op drie plaatsen lek. Gelukkig lekte het nergens op het vliegtuig. Verder wacht ik nog op een aantal nippels om de Red Cube op de brandstofleiding aan te sluiten. Tot mijn verbazing is de diameter van deze 'verbruiksmeter' één maat kleiner dan de rest van het hele systeem van leidingen. Je zou zeggen dat alles dan een maatje kleiner zou kunnen... waarschijnlijk gebruik ik een verkeerde redenering.
Ik ben ook druk bezig geweest met de tekening, die door Ton Hommel in AutoCad is gezet. Het voordeel daarvan is dat ook kleine meetfoutjes zichtbaar worden en gelijk gecorrigeerd kunnen worden. Ook heeft het electrisch ontwerp prioriteit, de bestelde Vertical Power VP-X staat klaar om opgestuurd te worden, en de Excel worksheet is een handig hulpmiddeltje om alles overzichtelijk in te delen.

7 12 2010

Panel laten snijden met een waterstraalsnijmachine. De jongens van CutCompany in Dordrecht hebben erg snel en klantvriendeljk geholpen. 's Morgens de tekening gemaild, 's middags was het panel klaar. Superservice!

12 12 2010

We hebben de laatste dagen behoorlijk last van een lek dak.... van de hangaar dan! Op een gegeven moment lekte het op zes plaatsen, maar gelukkig lijken de kritische onderdelen gespaard te zijn gebleven. In ieder geval moeten we de boel iedere keer goed inpakken als we weggaan. En dat dak kan pas gerepareerd worden als de weersomstandigheden weer wat meewerken. Verder wat geëxperimenteerd met het nieuwe panel en nagedacht over de manier van labellen.

20 12 2010

Pfffff, de poststaking is wel merkbaar zeg. Maar goed, de nippels voor de Red Cube zijn eindelijk binnen en de brandstofleiding vanuit de pomp kan nu ook aangepast worden. De eerste en tweede pogingen waren wat minder succesvol, maar de derde ziet er mooi uit. Oefening baart kunst! Onder de red cube hebben we een plaatje geklonken zodat de schroeven van onder uit verzonken kunnen worden. Oeps, de schroeven die we hebben zijn net te kort.... dat moet dus even wachten totdat de volgende bestelling compleet is.

24 12 2010

Vandaag net zolang doorgewerkt tot we bevroren waren, en dat ging snel! De Red Cube steekt boven de middentunnel uit dus daar moest een kapje over gemaakt worden. Een beetje creatief met papier en aluminium en het kapje was geboren. Even primen en daarna de zwarte hamerslag erover. Helaas moet de vloerbedekking nu ook weer aangepast worden.

Lees door op de volgende pagina