20 10 2011

Na vijfeneenhalf jaar bouwen is het dan zover: de PH-OBO is een officieel vliegtuig. De papieren zijn binnen! Vanaf nu mogen we gaan vliegen wanneer we dat willen. De komende dagen wordt het prima weer, dus wees gewaarschuwd: als er een rood met wit vliegtuig over komt, dan is er grote kans dat wij dat zijn.

23 10 2011

Ze vliegt! Na een hele korte nacht waren we al voor zonsopgang op Seppe om alles nog een keertje te controleren . En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer.
Samen met instructeur Adriaan Brouwer hebben we vervolgens drie vluchten gemaakt, eerst Victor, daarna Ilse en tot slot Victor weer. Wat een snelheid, wat een wendbaarheid........ woorden schieten tekort. Voor de kenners: ze vliegt helemaal recht, geen spoor van een heavy wing of andere ongemakken. Alleen was het toerental bij volgas wat hoog, dat hebben we na de eerste vlucht een beetje teruggezet. Tsja, wat moet je verder nog zeggen? Nieuwe avonturen liggen op de loer! Hier is het filmpje.... sorry voor de matige kwaliteit.

24 10 2011

The day after. Vele complimenten, een krantenartikel en een radio interview.... Leuk.

26 10 2011

Tijdens de derde vlucht afgelopen zondag werden cylinders 1 en 2 heter dan verwacht. Tijdens het taxiën even de beide ontstekingen getest en het bleek dat de Lightspeed electronische ontsteking de boosdoener was. Vandaag alles getest en het probleem bleef bestaan. Omdat er maar twee cylinders warmer leken te worden, en bovendien boven een bepaald toerental, ging de verdenking in eerste instantie uit naar één van de twee bobines. Omwisselen dan maar, dan moet het probleem zich verplaatsen nietwaar? Helaas, het probleem bleef vaag en moeilijk te voorspellen. Onder het panel gekropen om de bekabeling naar de ontstekingsunit te controleren, maar ineens hoorde ik Jean-Pierre roepen: "Kom maar weer naar boven, ik heb 'm gevonden!" Oorzaak bleek de kabel te zijn die van de prop naar de ontstekingsunit loopt. De kabel liep aan tegen de starterkrans, en maakte daardoor contact....

Hoe te reparen? De kabel zelf is onbereikbaar zonder de prop er af te halen, dus die belissing was snel genomen. Bij nadere bestudering bleek slechts de kunststofmantel doorgesleten en moest ik alleen wat nieuwe isolatie aanbrengen en de kabel goed vastzetten aan de voorste baffles. Prop er weer op, proefgedraaid, gelukkig was het probleem binnen een dag verholpen.

27 10 2011

Vlucht gemaakt van ruim een uur. Wat vliegt dat toch lekker.... 148 knopen TAS bij 65% vermogen op 4000Ft.

30 10 2011

De officiële doop van de PH-OBO. Heel veel mensen, en ook veel RV's.

 

1 12 2011

Inmiddels staan er bijna negen uren op de klok. Iedere vlucht is een waar genot! Even wat notities:

Kortom, alle probleempjes die we hebben en hadden zijn klein, en makkelijk te verhelpen. Het vliegtuig vliegt kaarsrecht, supersnel en volledig voorspelbaar. Dat we zo weinig op te lossen zouden hebben, had ik niet durven voorspellen.

 

25 5 2013

In de zaterdag editie van de Volkskrant een leuk artikel over vrouwelijke vliegtuigeigenaars. Ook Ilse is geportretteerd: