1 8 2007

In onze RV7A wordt in principe een Lycoming of een Lycoming-kloon van tussen de 160 en 200 pk ingebouwd. Helaas zijn er op dit moment nog geen betrouwbare dieselvarianten beschikbaar, hoewel daar wel hard aan wordt gewerkt. Maar ik ben liever geen proefkonijn van een motorenbouwer, dus we zijn gebonden aan de Lycoming.
De eerste keuze die je maakt is een O320 (5,2 liter) of een O360 (5,9 liter) -variant. Om het potentieel van het vliegtuig volledig te benutten is het plan een O360 te gebruiken met 180 pk. Nog een stap verder: wil je inspuiting, dan wordt het een IO360. Ben je gelijk van de carburateur met zijn ijsvormingsgevaar af. En ook de vorm van ontsteking zal je zelf moeten kiezen: mechanisch, electrisch, of een combinatie van beide.
Een RV7 is in principe geschikt voor lichte aerobatics, dat betekent dan wel dat er een inverted-oil systeem moet worden gemonteerd. Zo kan je langdurig op zijn kop vliegen zonder dat de motor olietekort krijgt. Hier ben ik nog niet uit, maar voor de zekerheid heb ik wel in één tank een voorziening aangebracht voor dit soort capriolen.

Heb je eenmaal een motor, moet daar ook een propellor bij. Fixed pitch of constant speed is de vraag. Constant speed props zijn verstelbaar tijdens de vlucht. Zo heb je tijdens alle fases van de vlucht de meest ideale stand. Wel een fikse meerprijs, maar ook hier wil je toch het maximale uit het kistje krijgen.

1 8 2009

Op Oshkosh de motor besteld. Het is een Mattituck TMX IO360 geworden. Met fuel injection, roller tappets, 180 pk, en het 'Red Gold' package en gespoten in black/gold. Dat Red Gold betekent dat alle onderdelen exact op elkaar worden aangepast. Bovendien, aan één kant een ouderwetse magneet voor de betrouwbaarheid, en aan de andere kant een Lightspeed Plasma II electronic ignition. De levertijd zal een maand of drie zijn, dus we hebben alle tijd om voorbereidingen te gaan treffen voor de montage. Maar voor wat betreft de prop.... daar moet ik nog een aantal nachtjes over slapen. Voor die 1200 ft die we tegenwoordig onder de Schiphol TMA mogen vliegen is zo'n investering wel gruwelijk duur. Misschien dat ik eerst een fixed pitch prop monteer. Later kan er altijd nog een constant speed prop op. Twijfel, twijfel, twijfel...

15 9 2009 3 uur

De firewall is van RVS ter bescherming van de cabine; inderdaad, ter bescherming tegen een brandje. En dan ga je direct waarderen dat je gewoonlijk met het zachtere aluminium werkt... wat een taai spul! Vandaag het gat van 2" gemaakt waar de verwarmingsslang op aangesloten gaat worden. Gelukkig had ik ooit een knabbelschaar gekocht waarmee het uiteindelijk, in combinatie met een dremel, zonder problemen lukte.

10 12 2009

Vandaag is de motor afgeleverd. Een heel verhaal... We hebben een vergunning voor het vrij invoeren van vliegtuigonderdelen. Scheelt 2,7% importheffingen. Toen de motor op Schiphol stond bleek de vergunning niet meer geldig. Het bleek dat die inmiddels weer drie jaar oud was, en hoewel hij met nog eens drie jaar verlengd was, herkende het systeem het oude vergunningsnummer niet meer. Snel ingrijpen van de heer Ector van de douane in Eindhoven zorgde ervoor dat ik de volgende dag alweer een gloednieuw vergunningsnummer had (de douane is iedere keer weer buitengewoon hulpvaardig en klantvriendelijk, een voorbeeld voor andere overheidsdiensten). Op de tiende zou de motor dus bezorgd worden. Voor de zekerheid tussen twee schnabbels door nog even een motortakel gekocht en na de laatste schnabbel 's nachts nog in elkaar gezet. Wie weet moet de kist nog worden verplaatst...

Helaas kon ik niet bij de aflevering aanwezig zijn, maar de transporteur kwam afzakken met een busje met daarin de kist met de motor.... een busje zonder lift. Hoe denken die mensen eigenlijk? Tsja, toen was de chauffeur blij dat de takel gebruikt kon worden om het geheel uit de bus te tillen en in de hangaar te zetten.

Maar kijk eens wat een juweeltje : Mattituck IO360, gebouwd door 'Pat'.

21 12 2009

Om de hangaar een klein beetje op te warmen van de vrieskou hebben we om de paar dagen een nieuwe gasfles nodig, maar we hebben tenminste weer wat tijd om vertrouwd te raken met onze motor. Vandaag de governor (het verstelmechanisme van de prop) volgens de aanwijzingen aangepast en gemonteerd. Het zit achterop de motor en is dus lastig bereikbaar als de motor hangt.

1 1 2010 5 uur

Het beest heeft een hart gekregen: vandaag hebben we de motor opgehangen. En eigenlijk viel dat nog helemaal niet tegen: omdat de vier bouten waarmee de motor hangt 'naar elkaar toe wijzen' lijkt het in eerste instantie onmogelijk ze er allemaal in te krijgen. Maar als je de juiste volgorde toepast (rechtsboven, linksboven, rechtsonder, linksonder) en drie daarvan enigszins op spanning zet voordat je de laatste erin probeert te krijgen valt het wel mee. De staart past nu precies met één centimeter speling nog onder het plafond.

2 1 2010 2 uur

Na alle voorspoed van de afgelopen dagen is het weer tijd voor een flinke tegenslag: het blijkt dat we de verkeerde uitlaat hebben gekregen in de firewall-forward kit. Larry Vetterman bevestigde dat de uitlaat die we hebben voor een angle-valve motor is, terwijl we de M1B variant hebben. Dat wordt weer een heel gedoe met terugsturen en btw wel/niet betalen.... Iemand nog interesse in een uitlaat voor een 200pk angle valve Lycoming?

7 1 2010

Lekker een paar uurtjes de baffling-kit afgebraamd.... totdat bleek dat ook die kit niet de juiste is. De baffles zitten strak rond de motor, en we hebben natuurlijk de M1B motor. Hmmmm... Daarna weer wat slangetjes en kabeltjes aangesloten op de motor, in dit geval de mixture. De enige mogelijkheid om de mixture kabel aan te sluiten is om de arm op het huis te draaien. De werking wordt dan wel net andersom. Maar de aansluitarm werkt via een hevel, en dat heft die omdraaiing weer op. Hoop ik! Zal het nog eens gaan napluizen op het net.

10 1 2010

Throttle kabel aangesloten, en slang voor de manifold pressure door de firewall geboord. Die lijkt wel aan de lange kant, hoewel dat misschien is omdat de baffling nog moet worden gemonteerd. We zien wel, veel bouwers voeren die slang op een hoger punt door de firewall. Ilse is begonnen met de main gear leg fairings.

13 1 2010

Uitlaat en baffling kit proberen te bestellen bij Van's, maar er zit een levertijd op. Via het forum in contact gekomen met iemand die juist zo'n uitlaat over heeft.... wie weet wordt dat een meevallertje. Op de plek voor de bovenste bougies heeft Mattituck plasic 'bougies' gevuld met silica korrels geschroefd, die het vocht uit de cylinders houden. Als ze roze worden zijn ze verzadigd. Hoog tijd om de inhoud te vervangen dus.

19 1 2009

Firewall penetration gemaakt voor de mixture cable, Bovendien lag er een pakketje van Spruce met onder andere de nippels voor de parkeerrem, dus die is nou ook aangesloten. Ik wacht nog even met het bepalen waar de kabel voor de rem moet komen; in het paneel is een mogelijkheid, maar eventueel kan ik ook een beugeltje maken voor bevestiging net onder het paneel.

20 1 2009

Een paar uurtjes doorgebracht met vrienden vijl en dremel om de doorgang te maken voor de kabel van de propverstelling. De radius van die kabel bedraagt een inch of vierenhalf. Krap, maar hij kan soepel bewogen worden. Update 31-1 : door de kabel anders te positioneren kan de radius aanmerkelijk vergroot worden. Hij gaat nu eerder door de doorvoer en maakt de draai grotendeels binnen in de romp.

klik hier voor het vervolg

30 3 2010

Opeens stond de postbode voor de deur met een pakketje. Wat zou daar nou in zitten? Het lijkt wel een MT prop! Helaas is het erg druk met concerten op dit moment, dus veel meer dan het pakketje openmaken kon ik niet doen. Dit betekent wel dat we weer verder kunnen met het pasmaken van de cowling op de fuselage.

1 4 2010 1 uur

Kon het toch niet laten even de prop erop te hangen.. mooi hè?

4 4 2010 6 uur

Ouderwets lekkere bouwdag. Prop gemonteerd. Ilse is op de achtergrond bezig met de neuswiel-fairing.

6 4 2010 3 uur

We werken ook aan de cowling op het moment, dus ik wilde de definitieve spanning op de bouten van de motorsteun gaan zetten. Ik heb weliswaar een momentsleutel, maar die gaat niet tot de ca 52 Nm die voor deze bouten vereist is. Even geleend dus. Op de tekening nagekeken, ja hoor, gewoon standaard spanning voor AN7 bouten. Helaas zijn de bouten waarmee de motorsteun aan de firewall vastzit niet AN7 maar AN6... kwam ik achter nadat ze allemaal netjes op spanning stonden. Dat betekent natuurlijk dat ze overspannen zijn en in de vuilnisbak kunnen. Als we al een reden vonden om deze zomer naar Oshkosh te gaan hebben we die vandaag gevonden!