De keuze op een Van's RV7a is gevallen via internet en artikels in de tijdschriften. Eerlijk gezegd was het meer een kwestie van afstrepen welke kisten voor mij (en mijn vriendin die ook haar PPL-brevet heeft) af zouden vallen.

De eerste belangrijkste keuze is kunststof of metaal. Ik twijfelde erg tussen een Europa, Jabiru J400 en een RV.

De Europa heeft aanvankelijk mijn interesse aangewakkerd, voornamelijk door “A plane is born” op Discovery Channel. Dat programma en dat vliegtuig waren mede de uiteindelijke prikkel om vlieglessen te gaan nemen. Snel, redelijk betaalbare en zuinige Rotax motor, afneembare vleugels. Alleen was het wel even schrikken toen ze enige jaren terug failliet gingen. Ze zijn inmiddels wel doorgestart, maar het geeft het vertrouwen wel een deuk. En afneembare vleugels, in de praktijk zijn er maar weinig mensen die daar consequent gebruik van maken, hoewel er een nijpend tekort aan hangaarruimte op Seppe is. Nadeel van de Europa lijkt me inderdaad het gebruik van epoxy en daardoor de afwezigheid van door de fabriek gefixeerde maten.

Dan de J400. Aantrekkelijk, want het is een vierzitter. Lijkt redelijk simpel te bouwen. Alleen zag ik wel hoe je achterin moet zitten…opgevouwen. Maar goed, het geeft wel wat extra bagageruimte. Ook interessant vanwege de compleetheid van de kit, inclusief Jabiru 3300 motor. Ook kunststof. Nadelen: er zijn er nog maar weinig verkocht en de lay-out van de cockpit spreekt mij niet echt aan. Ook zijn er geruchten over de betrouwbaarheid van de motor, maar dat wordt op andere sites weer tegengesproken.

Dan de RV’s. Van’s is natuurlijk wat betreft schaal, promotie en geliktheid van een heel andere orde dan alle andere fabrikanten. Zij hebben al zoveel kits verkocht dat ze de zaken dus groots aan kunnen pakken. De RV10 is een vierzitter, maar je dient wel weer gelijk een aanzienlijk grotere en dus duurdere motor te gebruiken.Wij zullen voornamelijk met z'n tweeën vliegen. De RV9 en RV9a schijnen wat beter te hanteren te zijn voor beginnende piloten dan de RV7. Weliswaar niet aerobatic, maar een lage stall-speed en de hoge kruissnelheid zijn erg aantrekkelijk. Aan de andere kant, áls we een keertje een looping willen maken dan is dat bij de 7 wél mogelijk...
En er zijn inmiddels honderden websites te vinden met zeer gedetailleerde foto’s van iedere fase van de bouw van een RV. Werkelijk ieder onderdeeltje is aan alle kanten gefotografeerd. Daardoor krijg ik het idee dat het ook voor ons haalbaar is er een te bouwen. Eigenlijk alle bouwers melden op hun sites versteld te staan van de accuratesse van de pasvorm alle onderdelen Voor ons als beginners zéér belangrijk. En de dollar staat vrij laag op het moment (juni 2006).

Een andere moeilijke keuze is quickbuild of slowbuild, wat zo’n 500 uur zou schelen. Wel een aanzienlijk prijsverschil. Op dit moment voelen we meer voor de slowbuild, ook omdat de levertijden van de QB veel langer zijn. Maar deze beslissing zullen we denk ik nog even uitstellen tot we met de empennage wat verder gevorderd zijn.

Met andere woorden, tot op het moment dat we de kit bestelden, habben we nog nooit een afgebouwde RV van dichtbij gezien, laat staan gevlogen, en zijn afgegaan op de enthousiaste verhalen van andere bouwers. Ook het feit dat letterlijk iedereen spreekt over de RV-grin maakt een heleboel duidelijk. Volgens mij is de keuze dus toch niet zo heel groot!


Dit is zijn zowel de eerste als de laatste fase van een RV7.